Läxor eller inte läxor? Det är dagens stora fråga. Ska en åttaåring ha hemläxor eller inte. Och varför? Ska barn i andra klass slippa ha skolarbete efter skoltid och få leka? Räcker det? Barn ska få vara barn och skolarbetet ska vara fördelat under skoltid. Eller ska barnet få med sig skoluppgifter som ska göras hemma? Lära sig ta ansvar för sitt lärande?
Att gå på lågstadiet är lite som att cykla med stödhjul. Man förbereds på vad som komma skall. Och det som väntar är svårare, mer tidskrävande och kräver mycket disciplin. Bakom skolbänken och på hemmaplan. Att inte ha några hemläxor kan säkert vara bekvämt och roligt, men betyder det att det är rätt? Om man inte får in de rutinerna i låg ålder, hur reagerar barnet när det kommer upp ett par år i ålder och börjar mellanstadiet eller högstadiet? När det plötsligt skickas hem tonvis med hemläxor. Som blir både fler och mer utmanande för varje termin som går. Blir inte det en stor förändring? En chock? Är barnet inte vant att få hem ens lite uppgifter, hur ska det då klara av ett flertal läxor?
Läxorna behöver inte vara svåra och allt för omfattande. Men att det blir ett par läxor i veckan. Kanske en liten skrivuppgift, räkna en sida matte och lite läsning. En lagom storutmaning som ger barnet en stolthetskänsla av att ha utfört det. Och framför allt, att man bygger upp rutiner för hemläxor. Att det blir en naturlig stund i ens vardag. Stunden blir vad du som förälder gör den till.
Oavsett vad barnet vill bli, om det väljer att studera och "bli något" eller tar en annan väg ska möjligheten finnas där. Det är här grunden för barnets framtid byggs. Vilken väg barnet sen än väljer är en stabil grund aldrig fel att stå på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar