torsdag 16 december 2010

Inte vad, utan hur

Var en färgklick i den grå vardan. Sprid lite glädje! Det skadar ingen att vara trevlig. Hur du är mot andra speglas i deras sätt att bemöta dig. Hur ofta hör man inte folk beskriva andra som sura, griniga och otrevliga? Frågan är hur de själv uppfattas av dem de beskriver? Ett glatt leende ansikte är det svårt att vara otrevlig mot. Men om du misslyckas med att smitta någon med ett leende är det troligen inte dig det är fel på.

Var den trevliga kunden som vänder varorna åt rätt håll, ta ögonkontakt med folk, ett vänligt "hej" är inte så svårt att få fram. Säg tack när du uppskattar någon, ge beröm när du är nöjd med service. Bjud på dig själv, skoja till det lite. Sådant uppskattas. Och du själv känner dig uppskattad. Det kommer alltid igen. Att göra lite extra för andra tar så lite tid, men betyder så mycket.

Och om det är något som är mindre bra som du behöver framföra är sättet du gör det på så mycket viktigare än det du faktiskt ska säga. Ett stort men vanligt misstag är att missnöjda brusar upp sig och skriker. Fräser ur sig ilskna ord. Och det kommer man inte långt med. Var lugn och sansad. Trevlig. Förklara vad som är fel och fråga vad som kan göras åt det. Ha förståelse för personen du pratar med. Tänk också på att det ofta är helt fel person som får ta smällen, det behöver inte alls vara denne som har skuld i att något gått fel, bara att han eller hon råkar vara första bästa person som är tillgänglig. Den som frågar på rätt sätt får alltid bättre hjälp och trevligare bemötande.

Det är upp till dig att välja hur du vill att andra ska behandla dig! Tänk på att hur du säger saker väger mycket tyngre än vad du säger.

1 kommentar:

  1. Hej
    Mycket intressanta ord som många skulle behöva ta efter. hle1cph

    SvaraRadera